Pages

Thursday, July 19

Pikainen katsaus Photoscapeen

Moni on puhunut Photoscape-ohjelmasta, joten päätinpä kokeilla sitä itsekin ihan vain uteliaisuudesta. Ohjelma on helppo ja efektejä saa loihdittua nappia painamalla.


Suosittu antique photo -efekti on helppo tehdä. Sen kun valitsee, kuinka vanhan kuvan haluaa asteikolla yhdestä seitsemään ja click - kuva on valmis.


Myös raameissa on valinanvaraa: voi teipata, kehystää, kuvioida jne. Ja kaikki onnistuu yhdellä napinpainalluksella.



 Region-toolilla voi vaikuttaa mm. kuvan terävyyteen. Terävyysaluetta voi itse säätää.


Monenlaista efektiä on myös tarjolla ja kaiken saa nappia painamalla.


Ihan kätsy ohjelma helppoon ja nopeaan kuvankäsittelyyn. Näin pikasilmäyksellä en havainnut, että Photoscapella voisi tehdä mitään sen kummempia kuin lähinnä efektien lisäämistä ymv. Ohjelmassa ei mm. ole layereita, jotka ovat melko keskeisiä kuvanmuokkauksessa.

Siksipä en oikein tiedä, mitä käytännön hyötyä voisin itse tuosta ohjelmasta saada. Ehkä noita kehyksiä voisi olla kiva lisäillä, mutta toisaalta tykkään tehdä ne(kin) itse.
 
Ohjelman voi ladata täältä. Sivulla kerrotaan myös, mitä kaikkea muuta voi kyseisellä ohjelmalla tehdä. Oma katsaukseni siihen oli tosiaan ihan vain pikakelauksenomainen kurkistus.

28 comments:

  1. Mun milestà picasa on vielàkin yksinkrtaisempi kuin photoscape, mutta nuo reunukset on kyllà kivoja photoscapessa...Oon kyllà ihan amatòòri kuvankàsittelyssà....hyvà ettà tiedàn edes mikà layeri on, eh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minulla oli joskus Picasa, mutta poistin sen. En tykännyt siitä, en tosin muista miksi. :D

      Delete
  2. Ahaa, kuulostaa sopivalta ohjelmalta minun käyttööni! Kiitos vaan vinkistä :)

    Minä olen niin urpo noiden layereiden ym. kanssa (ja niin laiska, että napin painaminen on juuri sopivan vaativaa :D), että nämä valmisohjelmat sopivat minulle. Photoshopiakaan en ole koskaan oppinut käyttämään, vaikka minulla se joskus oli... Ja minullahan nuo ovat ihan viihdekäytössä, taiteilemisen jätän sinun kaltaisillesi welhoille.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, tuo on ihan hauska ohjelma. Sen lataaminenkin meni tosi nopsaan, ihan muutaman minuutin vei.

      Varmaan vielä kokeilen lisää tuota ohjelmaa, jahka tulee sellainen fiilis. Oli kiva kokeilla, mitä kaikkea sillä voi tehdä. :)

      Delete
  3. Kokeilin ladata koneelleni tätä ohjelmaa hiljattain.
    En saanut toimivaksi.
    Nähtävästi ei ole sopiva koneeseeni.
    Kätevää ja helppoa näyttää olevan, kun katson kokeilujasi.

    Eipä Minullakaan tarvetta ole tälle, kun tulee sumoiltua ja gimppailtua, PhotoShop Elementsin lisäksi.

    Ainahan nämä ohjelmat kyllä kiinnostaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Outoa, minulla se meni ihan sutjakkaasti. Itsekin käytän Gimpiä joskus, lähinnä reissussa ollessani, koska kannettavallani ei ole Photaria. Gimp on ihan hyvä, tykkään.

      Minuakin nämä kaikenlaiset ohjelmat kiinnostavat ainakin sen verran, että tekee mieli kokeilla.

      Delete
    2. Joka koneessahan eivät toimi.
      Aloin vielä etsimään Macissa toimivaa.
      Etsiessäni törmäsin ilmaiseen 3 D ohjelmaan, otin koneelleni.

      Kerron enempi kunhan opiskelen ohjeita siihen ja saan jotain näkyvää aikaiseksi.
      Kyllä sitä uudenlaista ilmaisua kaipaa blogaillessakin.

      Delete
    3. Aah, sinulla on Mac - no sehän selvittää: kaikki ohjelmat eivät tosiaan käy molempiin.

      Sattuisikohan se 3D-ohjelma olemaan Blender? Olen itse sitä kokeillut, mutta täytyy sanoa, että sen käyttäminen vaatiikin sitten jo kunnon paneutumista (ainakin minun kohdallani) :D

      Delete
    4. Macista tykkään enempi kuin aikaisemmista XP windowista, mutta tuntu että siihen on paljon vähempi sopivia ilmaisohjelmia kuin windowseihin.

      Paneutumistahan uuden opettelu vaatii.
      Sculptrisilla opettelen.

      Tervetuloa tutustumaan kommentointi linkistä.

      Delete
    5. Oi, sinulla onkin toinen blogi, ehdottomasti tulen kylään!

      Delete
  4. Minä olen niin helvatan utelias ja kokeilunhaluinen, että juu-u, kyllä kokeilen. Ei varmaan suurta levytilaa edes vie. Tuskin tarvitsee muistiakaan suuria määriä.
    Itselläni on toki Photoshoppi CS4, mutta sen hallitseminen vaatii vähän enemmän kuin napin painalluksen....kääk.... leierien ja maskien käyttö on mulla vielä melko hakusessa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, kannattaa kokeilla ja ohjelma on tosiaan aika "kevyt" eli ei vie pahemmin tilaa.

      Miinusta antaisin siitä, että ohjelman lataamisen myötä vaihtui selaimien kotisivu Babylon searchiksi (tai jotain sinne päin). Ne voi onneksi vaihtaa takaisin haluamakseen.

      Layerit ovat ainakin minulle pakollisia, että voi "rakentaa" kuvia. Ei onnistu ilman layereita.

      Delete
  5. Minulla on ollut tuo phosotoscape käytössä reilun vuoden kait. Ihan hauska ja todella helppokäyttöinen. Mitään ostettuja ohjelmia minulla ei ole, lataan netistä nämä ilmaiset.
    Ja layerien käyttöä en vaan ole jaksanut opiskella.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Monet ilmaisohjelmat ovat ihan laadukkaita. Itse rankkaisin tietämistäni Gimpin monipuolisimmaksi. Photoscapekin on ihan kätevä - pääasia, että on sellaiset ohjelmat, joista saa itse tarvitsemansa. Minulle ne layerit tosiaan on must.

      Delete
  6. Minullakin on ollut Photoscape jo jonkin aikaa, ja se on ainoa kuvankäsittelyohjelma, jota käytän. Photoscapessakin käytän vain sitä crop-toimintaa, ja joskus lisään kuviin kirkkautta. Kollaaseja teen joskus myös. Siinä se sitten olikin, mitä tuolla ohjelmalla(kaan) teen, joten nuo kaikki sinun esittelemäsi toiminnot olivat minulle ihan uusia. :-) Itselleni Photoscape on ihan riittävä ja noin vähäiseen käyttöön ihan näppäräkin.

    En ole ikinä kuullutkaan mistään layereista. :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, se on kätevä ohjelma myös perusmuokkaukseen eli kuvien pienentämiseen ja kroppaukseen jne. Ei sellaista käyttöä varten edes kannata ostaa mitään maksullista ohjelmaa - se olisi ihan turhaa rahanhaaskausta.

      Layerit mahdollistavat useamman kuvan muokkaamisen samassa dokumentissa noin lyhyesti sanottuna. :)

      Delete
  7. Mä oon tykännyt tuosta photoscapesta. Helppo! Ja sit picasassa kun klikkaa kuvan auki ja tulee se valikko missä voi tehdä kaikkee, siinä on kohtaa "muokkaa mainostyökalussa". Sieltä löytyy pilvin pimein valintoja, siis kaikkea ihanaa ja kuvan kanssa saa kikkailla oikeen urakalla :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Täytyy varmaan leikkiä jossain vaiheessa lisää tuolla Photoscapella - tykkään kyllä kokeilla kaikenlaista :D Picasaa minulla ei tosiaan enää ole enkä jaksa sitä laittaa. :-)

      Delete
  8. Replies
    1. On! Tuossa on linkki, josta sen voi ladata.

      http://www.gimp.org/

      Delete
  9. Kiitos vinkistä, Elegia. Pitääkin kokeilla Photoscapea. Jo erilaisten reunusten vuoksi on varmaan ihan kannattavaa. :)

    Teen yleensä tavis-perusmuokkaukset Picasassa ja teen kuvien vara-varatallennukset Picasan verkkoalbumeihin, mutta aina on kiva kokeilla kaikkea uutta. PicMonkey on äärimmäisen simppeli ohjelma. Sen löysin ihan vahingossa. Sumopaintia olen kokeillut hieman, samoin Gimpiä. Niihinkin olisi paneuduttava kunnolla joskus, kun on enemmän aikaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ollos hyvä! Olen kyllä sinänsä ajastani jäljessä, että Photoscape on ollut jo kauan olemassa ja monien suosiossa. En vain ole itse aiemmin jaksanut sitä testailla. :)

      PicMonkeysta en olekaan ennen kuullut. Voi olla, että joutuu sitäkin joskus kokeilemaan :D

      Delete
  10. Photoshopissa teen yksinkertaisia juttuja, en viitsi laittaa aikaa kuviin niin paljon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kullakin on ne omat intressit ja harrasteet. Jos ei kiinnosta, niin ei silloin kannatakaan :)

      Delete
  11. Photoscapistä olen käyttäyt paitsi niitä antiikkimuokkauksia sekä rakennellut kollaaseja haasteeseen etc. Omistan Adobe Photshopin Elements10, mutta en ole käyttänyt missään, kun pitäisi äääh, opia. Toivottavasti tulee paikalisen kameraliikkeen ohjelmaan pian. Käynkin katosmassa sitä Gimpiä, olen kuullut monen käyttävän. Tack tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tekemällä oppii hiljalleen, niin opin itse. :)

      On kyllä kiva, kun on kaikenlaisia ohjelmia tarjolla moneen eri tarpeeseen ja makuun!

      Delete
  12. Mulla on ihan blogin alusta lähtien ollut Photoscape enkä vaihtaisi pois....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juu, se vaikutti kyllä ihan kätsyltä, joten miksipä vaihtaa toimivaa :)

      Delete

Kiitos paljon kommentistasi! Vastaan kaikille joko yhdessä tai erikseen (yleensä erikseen). Joskus vastaaminen voi vähän kestää, mutta ei kannata huolestua - vastaan kyllä :)